Search

„ Wyszywanki matematyczne oraz figury i bryły składane metodą origami” - Marlena Orzechowska

„ Wyszywanki matematyczne oraz figury i bryły składane metodą origami”.

Moja oferta została skierowana do wszystkich uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej.

Każdy z zainteresowanych uczniów przynosił ze sobą na zajęcia kolorowe lub białe kartki z brystolu, igłę, nożyczki i kolorowe nici do wyszywania oraz miękkie kolorowe kartki papieru, które dają się łatwo zginać - do origami.

Zajęcia te miały na celu:

  • popularyzację mało znanych uczniom możliwości odkrywania piękna geometrycznych kształtów,
  • uświadomienie dzieciom, że matematyka może być barwna i przybierać ciekawe formy geometryczne,
  • zachęcanie uczniów do zainteresowania się różnymi obszarami ukazywania piękna matematyki,
  • rozwijanie wyobraźni dziecka i jego zdolności manualnych,
  • popularyzację matematyki, a w szczególności geometrii,
  • ćwiczenie staranności i dokładności podczas pracy,
  • rozwijanie zainteresowań uczniów,
  • pożyteczne spędzanie wolnego czasu.

Zestaw zadań wykonywanych podczas warsztatów obejmował:

,,Matematyczne wyszywanki”

  • wyszywanie wielokątów,
  • wyszywanie innych geometrycznych form.

Sztukę origami:

  • wykonywanie figur płaskich,
  • wykonywanie brył przestrzennych i wachlarzowych.

Były to zajęcia przeprowadzane w kilku cyklach po kilka godzin dziennie uczniowie mieli możliwość przyjścia i wyjścia o dowolnie wybranej przez siebie godzinie. Zwracając się z tą ofertą do dzieci, chciałam pokazać im jak za pomocą igły i nitki można ,,wyczarować” cudowne formy rozwijające wyobraźnię przestrzenną. Uczniowie, którzy, na co dzień mają kłopoty z matematyką mają szanse się wykazać i przekonać, że matematyka nie musi być trudna. Również origami, będąca liczącą prawie tysiąc lat japońską sztuką składania kartki papieru, jest wspaniałą rozrywką zasługującą na upowszechnienie i popularyzację.

Zarówno origami, jak i wyszywanie pobudzają fantazję, wzmagają koncentrację, wyrabiają zręczność palców. Obie te techniki mogą też moim zdaniem, znaleźć zastosowanie praktyczne. Otrzymane za ich pomocą prace są ciekawą, kolorową ozdobą, a nawet zabawką.

Uczniowie, którzy zgłosili się na prowadzone przeze mnie zajęcia, pracowali chętnie i z dużym zaangażowaniem. Najpierw ze skupieniem i ciekawością słuchali i patrzyli, gdy tłumaczyłam im, w jaki sposób mają wykonać swoją pracę, a później przystępowali do samodzielnego działania. Uczniowie zaczynają od pojedynczych elementów haftu później dochodzą do wprawy i „wyczarowują” piękne własne projekty.

Z niemałą przyjemnością pomagali sobie wzajemnie, następnie oglądali i podziwiali efekty swojej twórczości. Zdarzało się, że niektóre dzieci napotykały na trudności podczas pracy, które staraliśmy się pokonywać wspólnie, by nikt nie poczuł zniechęcenia.

Poza tym przygotowaliśmy prezentację efektów naszej pracy w formie gazetki na szkolnym korytarzu oraz pracowni matematycznej. Chciałam w ten sposób przedstawić ,,matematyczne rękodzieło” innym uczniom oraz nauczycielom.

Sądzę, że wysunięta przeze mnie propozycja spędzania wolnego czasu jest interesująca i konkurencyjna wobec innych zaproszeń proponowanych uczniom. Pragnęłam zachęcić jak największą grupę dzieci do odkrywania piękna w sztuce origami oraz w wyszywaniu igłą i nitką.

Warsztaty te dały ich uczestnikom możliwość samodzielnego tworzenia z prostych środków, z wykorzystaniem łatwo dostępnych materiałów. Uważam, że zajęcia tego typu mogą być źródłem czerpania radości z tworzenia, rozwijania wyobraźni przestrzennej i poczucia piękna w młodym człowieku. Wspierają też jego rozwój - nie tylko manualny, ale również intelektualny. Zajęcia poszerzyły ofertę szkoły skierowaną do ucznia.