Search

„TORUŃ – MIASTO MIKOŁAJA KOPERNIKA”

Nadszedł upragniony przez wszystkich dzień. 4 czerwca 2018 roku uczniowie klasy 3a i 3e z opiekunami od wczesnego ranka zebrali się pod szkołą na miejscu zbiórki. Jak nigdy stawili się punktualnie. No, może nie wszyscy byli, aż tak punktualni. Kiedy podjechał autokar pożegnaliśmy Rodziców i ruszyliśmy do Torunia. Myślą przewodnią wyprawy było zwiedzenie miejsc bliskich Mikołajowi Kopernikowi. Ten, który wstrzymał słońce, ruszył ziemię wzywał nas do poznania swoich uliczek. Podróż autokarem przebiegła w przemiłej atmosferze. Przemiły pan pilot opowiadał o ciekawych miejscach pojawiających się na naszej trasie. Toruń powitał nas sprzyjającą aurą. W radosnych nastrojach ruszyliśmy na warsztaty chemiczne. Samodzielnie wykonywaliśmy kolorowe i pachnące świeczki. Po zajęciach poszliśmy na smaczne lody. Kolejnym punktem toruńskiej podróży było Planetarium i seans pt. Wirująca Ziemia. Seans zapoznał nas z ruchem wirowym i obiegowym Ziemi. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób zachodzi następstwo dnia i nocy oraz pór roku. Wiemy już jak zmienia się wygląd nieba i układ gwiazdozbiorów w ciągu roku, jaką rolę pełni Gwiazda Polarna oraz skąd biorą się fazy Księżyca. Po seansie zjedliśmy przepyszny obiad. Po obiedzie czekało nas zwiedzanie Torunia z przewodnikiem. Wszyscy otrzymaliśmy peleryny zakonników krzyżackich. Bardzo wyróżnialiśmy się pośród ludzi na ulicach Torunia. Zwiedziliśmy Ratusz Staromiejski, zobaczyliśmy Pomnik Kopernika, Studzienkę z Flisakiem, Kościół św. Ducha (Jezuitów). Oczywiście pan przewodnik nie omieszkał opowiedzieć dzieciakom legendy o Flisaku. Posłuchajcie i wy: W południowej części Starego Rynku stoi studzienka z postacią grającego na skrzypcach flisaka Iwo, otoczonego przez zasłuchane żabki. Flisak symbolizuje ścisły związek Torunia z Wisłą, która była źródłem zamożności jego mieszkańców. Szczególnie po umieszczeniu w 1826 r. w Toruniu głównego urzędu celnego na drewno spławiane Wisłą, miasto stało się celem i metą flisaków polskich. Zostawiali oni drewniane tratwy w toruńskim porcie i po krótkim odpoczynku (także w gospodzie flisaczej, przy Rynku Staromiejskim nr 5) wracali do swoich domów. W ten sposób w miejscowej świadomości utrwalił się obraz odpoczywającego i często muzykującego flisaka. Od początku flisakowi towarzyszyła legenda, łącząca jego postać z plagą żab, które grający na cudownych skrzypeczkach flisak wyprowadził poza mury miasta. Zobaczyliśmy również pomnik poświęcony pamięci profesora Zbigniewa Lengrenowa, twórcy postaci profesora Filutka i jego psa Filusia.“Stoi na toruńskiej starówce. Filutka oczekującego z kapeluszem w zębach na swojego pana. Obok stoi pozostawiony przez profesora, oparty o latarnię jego parasol, który mówi, że profesor za chwilę wróci.. ” W Toruniu mówi się że kto pogłaszcze Filusia trzy razy może liczyć na szczęście w każdej sytuacji. Również poznaliśmy opowieść o rzeźbie osiołka, która nawiązuje do stosowanych w dawnym Toruniu kar za drobne i cięższe przewinienia. Od XV do XIX wieku w miejscu obecnego pomnika Kopernika znajdował się tradycyjny pręgierz, w formie słupa, przy którym wykonywano kary hańbiące: chłostano i obcinano członki. W XVII-XVIII wieku przed budynkiem odwachu, od strony ulicy Żeglarskiej, umieszczono drewnianego osła z wyostrzonym grzbietem pokrytym blachą. Sadzano na nim krnąbrnych żołnierzy straży, którym dodatkowo przywiązywano do nóg ciężarki, zwiększające dolegliwość kary. Oryginalny osiołek stał w tym miejscu do roku 1797. Po zwiedzaniu miasta ruszyliśmy na zakup pamiątek. Oj czego nie przywieźliśmy do domu…. Na drugi dzień podsumowując wrażenia z wycieczki odbył się Turniej wiedzy o Toruniu. Uczniowie musieli wykazać się sporą dawką wiedzy, którą zdobyli dnia poprzedniego. Bardzo dziękujemy panu Przemkowi i Biurze Podróży Hubertus za nagrody.

Dorota Janowiak Marlena Orzechowska

Dzień Dziecka kl.1b – z przyrodą za pan brat.

W związku z tym, że Dzień Dziecka przypadał w tym roku w wolny dzień od nauki szkolnej, święto w klasie 1b to obchodziliśmy właśnie dzisiaj. Dzień na luzie, na łonie pięknej przyrody, w otoczeniu chodzieskiego jeziora. Poznawaliśmy po drodze rośliny i ptactwo wodne. Było moczenie nóg i pierwsze budowle z piasku przy brzegu. Mnóstwo opowieści, śmiechu, radości. Nie zabrakło na koniec lodów i chwili na placu zabaw. To był między innymi test wytrzymałości dla kondycji dzieci! Bardzo dzielnie pokonały tę trasę. W takim razie, skoro są możliwości i chęci na przyszły rok wydłużamy trasę!

Justyna Wiśniewska

Czytaj więcej: Dzień Dziecka kl.1b – z przyrodą za pan brat.

3f i 3d w Toruniu – mieście Mikołaja Kopernika

24 maja uczniowie z klas 3d i 3f wybrali się na wycieczkę krajoznawczą do Torunia. Celem wyprawy było miasto, którego średniowieczny zespół miejski uważany jest za jeden z najpiękniejszych i najcenniejszych architektonicznie w Europie. Wyjątkowe dziedzictwo kulturowe Torunia zostało uznane przez UNESCO wpisem na Listę Światowego Dziedzictwa i Kultury. Toruń to miasto znane z wielu atrakcji. Pierwszym punktem programu wycieczki była wizyta w Planetarium. Wszyscy z zapartym tchem oglądali film o planetach Układu Słonecznego. Dzieci uczyły się jak rozpoznawać gwiazdy, poznały podstawowe informacje związane z ruchem wirowym oraz obiegowym Ziemi, zjawisko dnia i nocy oraz następstwo pór roku. W przystępny sposób uczniowie poznali , jak zmienia się wygląd nieba i układ gwiazdozbiorów w ciągu roku oraz jak wyglądają z bliska najbliższe nam ciała niebieskie. Następnym punktem było zwiedzania Muzeum Piernika, gdzie uczniowie obejrzeli wnętrze historycznego warsztatu piernikarskiego ze szczególnie bogatą kolekcją wysokiej klasy drewnianych form piernikarskich. Uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych, poznali historię piernika, zapoznali się z egzotycznymi przyprawami korzennymi używanymi do wypieku pierników oraz wygniatali pierniki z samodzielnie przygotowanego ciasta piernikowego. Zajęcia uświetnili prowadzący, którzy ubrani byli w stylizowane kostiumy i ciekawie opowiadając, wprowadzili słuchaczy w świat pierników i receptur sprzed setek lat. Kolejnym etapem wizyty w Toruniu było spotkanie przewodnika, którego zadaniem było pokazanie najważniejszych zabytków starego grodu. Jakież było zaskoczenie, gdy na trzecioklasistów czekał niezwykły przybysz z przeszłości, ubrany w kostium krzyżackiego brata zakonnego. Wszyscy uczestnicy wyprawy zostali przyodziani w płaszcze zakonne i odbyli ze swym przewodnikiem wyprawę uliczkami Starego Miasta. Opowieści i zabytki przeniosły uczestników w czasy zakonu krzyżackiego, Mikołaja Kopernika i dzielnych toruńskich mieszczan. Dzieci poznały legendy z których słynie miasto oraz główne zabytki Torunia. Powoli wycieczka zbliżała się do końca. Po sytym obiedzie przyszedł czas na pamiątki i lody. Zmęczeni ale zadowoleni trzecioklasiści wrócili do Chodzieży z nowym bagażem doświadczeń i wrażeń.

Małgorzata Matyja i Maja Jakimcio

Czytaj więcej: 3f i 3d w Toruniu – mieście Mikołaja Kopernika

„Bezpieczne dziecko”

Na stronie Kuratorium Oświaty ukazały się materiały dotyczące bezpieczeństwa dzieci związanego z użytkowaniem zabawek i innych artykułów edukacyjnych kupowanych dzieciom. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Poznaniu prowadzi obecnie, pod patronatem honorowym Wojewody Wielkopolskiego, akcję społeczną „Bezpieczne dziecko” zachęcając, zwłaszcza rodziców do zapoznania się z materiałami, jakie ukazały się na stronie, gdyż świadomy wybór i wiedza związana z umiejętnością odczytywania zakodowanych na opakowaniach znaków – z pewnością pozwoli dokonać właściwych wyborów – planując zakupy dla dzieci.

W związku ze zbliżającym się Dniem Dziecka i korzystając z gościnności Pana Mateusza Kruszki postanowiliśmy i my zgłębić tajniki kodów i informacji na artykułach dla dzieci- odwiedzając sklep „Benefis”, aby i sami „zainteresowani” prezentami świadomie i odpowiedzialnie wybierali wartościowe i bezpieczne zabawki i inne artykuły dla dzieci.

Po zapoznaniu uczniów z celem wizyty wspólnie z Panem Mateuszem omówiliśmy znajdujące się na różnych artykułach znaki i ich znaczenie. W części praktycznej wizyty dzieci otrzymały ulotki z informacjami jakie znaki i jakie warunki zamieszczone na opakowaniach odpowiednich artykułów zapewnią nam bezpieczeństwo podczas użytkowania. Zgodnie ze wskazówkami, w parach - uczniowie poszukiwali nie tylko konkretnych artykułów, ale także właściwych oznaczeń. Ćwicząc przy tej okazji czytanie ze zrozumieniem i kodowanie uczniowie kolejno prezentowali swoje, znalezione w sklepie przedmioty. Jak się okazało – sklepowa „kontrola jakości” przeprowadzona przez uczniów 3b w sklepie „Benefis” wypadła wzorowo! W związku z tym, na koniec spotkania uczniowie dostali zadanie specjalne – wybór bezpiecznego artykułu o jakim marzą na Dzień Dziecka – na co była minuta czasu. Oczywiście przodowały zabawki, ale wśród małych marzeń znalazł się także plecak i piórnik.

Wizytę edukującą i „kontrolującą” bezpieczeństwo dzieci zakończyliśmy wspólnym zdjęciem, a od Pana Mateusza uczniowie otrzymali drobne upominki, za co serdecznie dziękujemy. Każdy zabrał też ulotkę informacyjną „Bezpieczne dziecko” do domu dla rodziców. Pamiętajmy – wybieramy świadomie i bezpiecznie, ale nie zapominajmy też o tym, że żadna zabawka nie zastąpi i nie jest cenniejsza od czasu – spędzonego wspólnie z rodzicami i takich, rodzinnych chwil z okazji Dnia Dziecka (nie tylko tego dnia) wszystkim życzę.

Źródło materiałów informacyjnych: http://ko.poznan.pl/ksztalcenie_wychowanie/edukacja_zdrowotna/publikacje_edukacja_zdrowotna/2018/05/akcja-spoleczna-bezpieczne-dziecko/

 

Małgorzata Jeśko- Doręgowska

Czytaj więcej: „Bezpieczne dziecko”

Toruń - warto zobaczyć

Tegorocznym kierunkiem, jaki wybrały sobie za cel poznania klasy 3b i 3c w ramach klasowych, wiosennych wycieczek – był Toruń. Jest to niewątpliwie piękne miasto, które każdy powinien odwiedzić. Piękno, zabytki, tradycje, sławni ludzie, to tylko nieliczne słowa, jakie możemy wymienić opowiadając o Toruniu, po którym oprowadził nas przewodnik. Zdobne peleryny dodatkowo wprowadziły uczniów w klimat dawnych czasów nadając jednocześnie powagi podczas wsłuchiwania się w opowieści związane z historią Torunia.

Przemieszczając się kamienistymi uliczkami podziwialiśmy Stary Rynek, Ratusz, Pomnik Kopernika, Dwór Artusa, Kościół Świętych Janów, ruiny zamku krzyżackiego i Krzywą Wieżę. Uczestniczyliśmy również w warsztatach wypiekania tradycyjnych, toruńskich pierników oraz podziwialiśmy gwiazdy podczas seansu w Planetarium.

Był też czas na wspólny obiad, pogaduchy przy lodach i zakup pamiątek. Uczniowie jednogłośnie ocenili, że Toruń jest piękny i należy tu koniecznie wrócić. Mimo towarzyszącego nam cały dzień upału uczniowie wrócili pod wrażeniem i z pachnącymi piernikami.

 

Małgorzata Jeśko- Doręgowska

Czytaj więcej: Toruń - warto zobaczyć