Search

Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnością

5 maja obchodzimy Europejski Dzień Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnością. Pamiętajmy - dzieci z niepełnosprawnością są dla dzieci pełnosprawnych szansą na budowanie wrażliwości, solidarności, szansą na to, by zobaczyć, że na świecie są różni ludzie - ale tak samo ważni – i dlatego powinni czuć się pełnoprawnymi członkami społeczeństwa. Właśnie takim osobom dedykujemy swoje działania przedstawione na filmie, którego celem jest popularyzacja pozytywnych postaw i działań młodzieży szkolnej. Film powstał też jednocześnie na potrzeby konkursu MEN „Wolontariusz Roku” i wpisuje się w ideę ogłoszonego przez Ministra Edukacji Narodowej roku szkolnego 2016/2017 – „Rokiem Wolontariatu”. Zapraszamy do obejrzenia i przyłączenia się do działań i inicjatyw:

 

Uczniowie mimo młodego wieku mają ogromną świadomość skali potrzeb, znają wiele możliwości pomagania i wiedzą, jak można wspierać potrzebujących oraz podejmować wiele inicjatyw na ich rzecz. Uczniowie uczestniczą w wielu ogólnopolskich akcjach i kampaniach organizowanych na rzecz niepełnosprawnych. Obecna świadomość, to przede wszystkim piękna postawa akceptacji, zrozumienia i radosnej, naturalnej pomocy i wsparcia niesiona sobie nawzajem - koleżance z klasy na wózku, innym niepełnosprawnym w otoczeniu i na odległość, ludziom starszym oraz porzuconym zwierzakom. Skala działań klasy i współpraca ze środowiskiem oraz mediami dały również możliwość wspaniałego propagowania pozytywnych postaw, co skutkuje wsparciem nas przez stowarzyszenia, otwartością grup integracyjnych na nasze inicjatywy, słowami uznania i co najważniejsze – doskonałym samopoczuciem Julii w klasie czy sukcesem pozyskania dla niej krzesełka do pracy na lekcjach. Moi wychowankowie działają sercem, mają wiele pomysłów i wielkie poczucie sprawczości w czymś WAŻNYM, WIELKIM, czego sami mogą dokonać. Swoją postawą zarażają już nie tylko środowisko szkolne, ale także swoje-domowe i lokalne. Uczestnicząc w wielu inicjatywach wspólnie z niepełnosprawnymi czy starszymi pokazują, że są dla siebie ważni, otwierają im drzwi na świat i uczą się od nich tego, co cenne. Klasa realizuje też projekt „Otwarci na siebie”, a w nim zagadnienia, takie jak: 1. POMOC I AKCEPTACJA – wspólne lekcje, praca, zabawa; 2. PRZEŁAMYWANIE BARIER – WSPÓLNE POTRZEBY - lekcje, akademie, wycieczki, przeżycia. 3. BUDOWANIE ŚWIADOMEJ POSTAWY - zdobycie certyfikatu „Strefa zdrowego myślenia”; „Bądź kumplem – nie dokuczaj”; Lekcje zainspirowane książką „Duże sprawy w małych głowach”. Obchody Dnia Wolontariatu i Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.4. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM –z Warsztatem Terapii Zajęciowej; Stowarzyszeniem „Na górze”; Stowarzyszeniem „Bioderko”; Fundacją „Ukryte Marzenia” – przyczyniliśmy się do organizacji Społecznej Olimpiady Sportowej-zbierano środki na rehabilitacje dzieci- w tym Julki. Współpraca z burmistrzem i Społecznym Przedszkolem nr 2 z oddziałami integracyjnymi, Fundacja „Mam Marzenie”, wsparcie Rady Rodziców… 5.PIELĘGNUJEMY WARTOŚCI – szanujemy i wspieramy osoby starsze: Uczymy „dziadków” pracy z komputerem (współpraca z CHODZIESKĄ LATARNIĄ CYFROWĄ); fotografii. Spotkania przy kawie i zabawie. Łączymy się przez Internet z tymi, którzy są daleko. 6.PAMIĘTAMY O ZWIERZAKACH! Wsparcie dla Punktu Adopcyjnego Psów– zbieranie karmy, kocy. Odwiedzanie psiaków, spacery. Akcja „czytania pieskom”. Happening z okazji „Dnia KUNDELKA”. Ozdabianie drzew karmą zimową porą dla zwierząt. Promocja książki „Psie troski”; Program „Anioły ze szkoły”. 7. POPULARYZACJA POZYTYWNYCH POSTAW POPRZEZ UDZIAŁ W KAMPANIACH SPOŁECZNYCH, OGÓLNOPOLSKICH. Dzień kolorowej skarpety. Dzień Świadomości o AUTYŹMIE. Kampania „#17 milionów”; „Zielone światło dla osób z MPD”;„Linia Prosta”. Zbiórka nakrętek, misiaków. Obchody Dnia Kropki. Pisanie listów do dzieci w szpitalu onkologii.

OTWARCI NA SIEBIE - AKCEPTUJEMY SIEBIE I INNYCH.

Małgorzata Jeśko-Doręgowska